• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdroższa inwestycja drogowa w Gdyni. 900 mln na połączenie z portem

Michał Sielski
22 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT. Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT.

Ma kosztować ok. 900 mln zł i za 5-6 lat połączyć ul. Morską z gdyńskim portem. List intencyjny w sprawie budowy Drogi Czerwonej podpisali gdyńscy samorządowcy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.



Czy nowa droga do portu odciąży drogi w Gdyni?

Droga Czerwona zacznie się na zjeździe z obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni, a skończy na terenach portowych zobacz na mapie Gdyni. Do tej pory znakomita większość ciężarówek zjeżdżała z obwodnicy na Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni i przez estakadę dostawała się do portu. Sęk w tym, że nowa część trasy znosiła to bez problemu, ale starsza część jest na to kompletnie nieprzygotowana i trzeba ją było sukcesywnie remontować.

Czytaj także: Nowa droga to koniec marzeń o OPAT?

- Obliczyliśmy, że dostosowanie jej do wymogów drogi krajowej wymagałoby czterech lat prac. To cztery lata zamykania po co najmniej jednym pasie ruchu, czyli cztery lata ogromnych uciążliwości dla kierowców, a właściwie kompletny paraliż portu. Jego władze mogłyby w takim przypadku wyburzyć infrastrukturę i zacząć hodować pieczarki. Oczywiście nie wchodzi to w rachubę, bo razem ze Szczecinem i Świnoujściem gdyński port ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego. Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego.
Analiza i trzy koncepcje zamówione

Stąd decyzja o budowie nowej drogi dla ruchu ciężkich pojazdów. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego za wykonanie jej koncepcji otrzyma ponad 601 tys. zł. W lutym 2016 roku na biurkach urzędników znajdzie się więc dokumentacja obejmująca co najmniej trzy warianty techniczne trasy wraz ze studium geologiczno-inżynierskim oraz uwzględniającym nasypy, mosty i wiadukty kosztorysem, niezbędnymi uzgodnieniami oraz analizą i prognozą ruchu drogowego po zakończeniu prac. Podpisany w czwartek list intencyjny ma być podwaliną pod szybkie rozpoczęcie realnych prac.

- Można już startować na konkursy na część środków unijnych na ważne inwestycje, a system transportowy Polski ma być intermodalny. Port ma natomiast ogromne znaczenie dla gospodarki kraju, więc podpisanie tego dokumentu nie jest tylko aktem dobrej woli - zapewnia Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
666 mln zł za pierwszy etap inwestycji

W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami
Wiceminister z najprawdopodobniej ustępującego za tydzień rządu obiecać może wiele, ale władze miasta liczą, że podpisanie listu intencyjnego przełoży się na realne inwestycje. Zwłaszcza że są one bardzo drogie. Dwupasmowa droga będzie kosztować ok. 900 mln zł, a pierwszy etap inwestycji, zakładający po jednym pasie w każdym kierunku, to koszt ok. 666 mln zł. Najprawdopodobniej najpierw wykonany zostanie więc pierwszy etap, zwłaszcza że nawet do niego miasto musiałoby dołożyć ok. 100 mln zł, czyli mniej więcej tyle, ile wydało na lotnisko Gdynia-Kosakowo. Chyba że droga zyska status drogi krajowej, w czym nie byłoby nic dziwnego, bo prowadzi do morskiej granicy państwa. Poza tym przypływające i wypływające z portu towary rozwożone są po całej Polsce.

- W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Łatwo więc policzyć, że chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami. Bez Drogi Czerwonej port nie będzie mógł się rozwijać, a w rozwój cały czas inwestujemy. W zeszłym roku ok. 200 mln zł, w tym roku niewiele mniej - podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński. Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Droga do portu początkiem OPAT-u

Władze miasta liczą na to, że droga, która powstać ma w ciągu 5-6 lat, będzie początkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zwłaszcza że to jej najdroższy odcinek. Dalsza część całego OPAT-u, który ominie Rumię i Redę to dwukrotnie mniejszy koszt niż budowa Drogi Czerwonej. Ale nadal zbyt duży, by bez centralnego finansowania mogły sobie z nim poradzić samorządy.

Czytaj także: Gdynia nadal walczy o OPAT

Opinie (179) 6 zablokowanych

  • Mam nadzieje że ta inwestycja dojdzie do skutku bo niestety ale Gdyni za rządów niektorych POlaków (3)

    wiele rzeczy się utrudnia ale niedlugo sytuacja jednak się zmieni a karma powróci do tych ktorzy nam zle życzyli i przeszkadzali w rozwoju

    • 92 151

    • autor się nie podpisał, ale to chyba Jaruś. Nasza kochana zółciutka kaczuszka.

      • 44 19

    • Nareszcie!

      Nareszcie sensowna trasa dla ciężkiego transportu do portu gdyńskiego!

      • 21 4

    • ach te PiS'iorki...

      Nawet uda się coś dobrego zrobić to wszędzie widzą podstęp, zomo, cyklistów,Niemców i Tuska...

      • 23 7

  • 900 mln za taki odcineczek drogi? Nawierzchnia chyba ze złota będzie (38)

    • 162 60

    • To chyba najwyższa cena za km jaką widziałem (4)

      Kto to wyceniał ?

      • 29 13

      • To od 15 lipca do 22 października 2015 droga podrożała o 500 mln? Na kiometr śmierdzi jakimś wałkiem (3)

        "W lutym będzie gotowe studium wykonalności dla budowy drogi, która połączy obwodnicę z portem. Jej koszt to ok. 400 mln zł, a sama inwestycja zostanie sfinansowana ze środków centralnych."

        Czytaj więcej na:
        http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-nowa-droga-do-portu-zamiast-remontu-estakady-n92519.html#tri

        • 28 4

        • pytanie tylko kto udzielił dziennikarzom te odpowiedzi? (1)

          • 7 2

          • Niejaki M. Stępa

            • 6 0

        • Ty głupcze

          Droga przeznaczona dla wielotonowych ciężarówek, a często przeciążonych nie będzie składać się z ubitego nasypu i zwykłej warstwy bitumicznej, jak dla osobówek, chyba, że wolisz patrzeć, jak co roku idą nasze pieniądze na remonty estakady.

          • 0 1

    • Przeciez ta (1)

      inwestycja nie będzie polegała na samym wylaniu asfaltu.

      • 21 16

      • W bardzo wieu innych miejscach też nie polega tyko na wylaniu asfaltu a jest duuuużżżżooo taniej

        • 29 8

    • (14)

      czy ty jestes opozniony w rozwoju i nie rozumiesz, ze budowa drogi, to nie tylko wylanie asfaltu i namalowanie pasow, czy trolujesz?

      • 20 32

      • Porównaj to z cenami innych dróg (nawet tych w bardzo trudnym terenie) to zobaczysz, że cena jest astronomicznie wysoka (13)

        • 21 8

        • Do okulisty won! (12)

          Polecam obejrzeć wizualizację: od Morskiej w górę trzeba będzie wgryźć się kilka metrów w ziemię, a łopatami tego nie będą robić.

          • 15 12

          • Południowa Obwodnica Gdańska (długość trasy wynosi 17,860 km) (3)

            Na trasie powstało 19 obiektów inżynieryjnych, w tym najdłuższa w Polsce estakada o długości 2780 m, wznosząca się w najwyższym punkcie około 25 m nad poziomem ziemi.

            Jej koszt wyniósł 1 mld 126 mln 413 tys. zł

            A teraz zobacz jak ogromna jest różnica w cenie za 1 km drogi

            • 18 1

            • (2)

              1 126 413 000 zł : 17,860 km = 63 mln za kilometr drogi w Gdańsku (oczywiście wliczając najdłuższą estakadę w Polsce i wszystkie obiekty inżynieryjne)

              900 000 000 zł : 4km = 225 mln!!! za kilometr drogi w Gdyni

              • 36 4

              • co stoi na przeszkodzie abys zrobil to taniej?

                • 9 21

              • dobre myślenie...

                Wolisz kupować buty co 2 tygodnie z hali, czy kupić raz, drogo, ale konkretnie i na długi okres czasu?

                • 0 1

          • (7)

            S7 na Żuławach kosztowała 80 mln za kilometr. W cenie jest palowanie, wymiana gruntu na głębokość do 11 metrów(bagnisty teren), przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg lokalnych i budowa mostu nad Wisłą.

            • 25 1

            • (6)

              W norwegii drążą tunele 360* w skałach za duuuzoooo mniejsze pieniondze. Wał wał wał..

              • 9 5

              • (3)

                oczywiscie. odstaw klej.

                • 4 7

              • (2)

                Najdłuższy tunel w norwegii 25km -wydrazony w skale kosztowal 125mln USD. Przelicz gamoniu i sam odstaw klej:) 25km w skale a nie 4km.,,

                • 7 2

              • Maly hint

                Wykup gruntów oraz budowa podziemnej infrastruktury

                • 0 4

              • kiedy byl drazony i kto ci powiedzial, ze drazenie w skale musi byc drozsze?

                • 2 3

              • 360* ? a co oni tam w kółko jeżdżą? (1)

                • 2 1

              • Boszzzz jakiś ty głupi:)

                • 0 0

    • (2)

      W tym przypadku to nie jest asfalt z podsypką i niwelacją terenu jak np. przy budowie autostrady przez pola i lasy, tutaj trzeba się przecisnąć przez Chylonię, a potem przedrzeć się przez dwie linie kolejowe. Wiąże się to z budową albo długiej estakady albo tuneli, dodatkowo w Chyloni coś trzeba będzie poburzyć i przedtem ludzi przesiedlić wraz z odszkodowaniami, a to jest bardzo drogie.

      • 28 15

      • wiem ale mimo wszystko jest astronomiczne drogo (1)

        • 19 12

        • oczywiscie widziales dokumentacje i wiesz, ze jestes to w stanie zrobic za 1/4 tej ceny.

          • 9 9

    • z choinki się urwał (7)

      myślisz, że to będzie droga w Kosakowie z płyt Yomb?

      • 12 13

      • yomb (6)

        nie yomby to tylko na Osowie kładą, ciekawe co by było jakby ułożyli taką drogę z yomb w innej dzielnicy np. Zaspa, Morena...

        • 9 2

        • bylaby droga z plyt yomb na morenie czy zaspie.

          • 9 0

        • A gdzie leży to osowo?? (1)

          • 5 4

          • koło osowy

            • 0 0

        • Yomby w prawie całej Gdyni kładą (2)

          • 5 1

          • tak, wszedzie oprocz na morskiej i wladyslawa 4.

            • 5 1

          • betony

            • 0 0

    • Odcineczek?? (1)

      Przejścia w centrum miasta, pod/nad torami nie porównuj do kilometra gdzies na wsi w polu. Użyj czasem głowy,to nie powinno boleć.

      • 4 3

      • to pokaż mi jakąś drogę w Polsce która jest droższa od tej gdyńskiej

        • 4 0

    • Gdynię budował Wenda z dwoma pomocnikami.

      Teraz sama dokumentacja, czyli pozwolenia, ekspertyzy, plany , badania środowiskowe et cetera będą kosztowały 800 milionów a fizyczna budowa samej drogi resztę.

      • 10 0

    • Nawierzchnia bez złota (1)

      Zobacz którędy ma przebiegać droga - tory, budynki, trochę placów. To nie pola Rumi czy Redy.

      • 1 0

      • Rumia prawnie jest lasem

        • 0 0

  • Mogę im Pożyczyć (2)

    Mam prawie tyle.. 850mln

    • 50 7

    • Porównując kwoty ze SKOKów Amber Gold to mały pikuś

      • 19 7

    • gdzie idą te potężne pieniądze z opłat drogowych, paliwowych itp
      przecież to są nie wyobrażalne sumy

      • 0 0

  • "to se ne da". (14)

    I tym oto sposobem, OPAT robi "papa".

    • 32 23

    • Ta droga jest dużo ważniejsza niż OPAT (3)

      Zwłaszcza jak wybudują jeszcze trasę kaszubską

      • 10 11

      • Ważniejsza dla kogo? Dla Portu i przewoźników chyba. (1)

        • 14 3

        • tak, czyli biznesu ktory wplaca najwiecej do budzetu, a nie janusz i grazyna z polwyspu bedacy na ryczalcie.

          • 14 6

      • Trasa kaszubska powinna być budowana po budowie OPAT a nie odwrotnie

        • 0 0

    • Jak PiS dojdzie do władzy to... (3)

      ... zbudują Nie tylko Droge Czerwoną ale i OPAT i nawet autostradę do Szczecina :)
      Oni sa mistrzami znajdowania pieniędzy na inwestycje. Pan Prezes obiecał najpierw bilion zł teraz 1,4 biliona zł to jeszcze kilka set miliardów na OPAT i inne drogi/ inwestycje znajdzie :D

      • 18 8

      • Ładny troll (2)

        ale uczniowie gimnazjum przed uwierzeniem ci powinni spytać starszych jak to było z inwestycjami w infrastrukturę za poprzednich nierządów PiS.

        • 4 4

        • (1)

          Tylko że oni tego nie pamiętają. Nie rozumieją że żyją teraz w prawie normlnym Państwie. Niestety ale przekręty są wszędzie, ale nie popadajmy w paranoje.

          • 4 3

          • prawie normalnym państwie

            jako stary rocznik 74 śmiem twierdzić że żartujesz.
            Daleko nam do prawie a jeszcze dalej do normalnego.
            PO juz nie kryje sie ze swoją bezczelnością i prywatą, Kopacz robi wszyztko zeby przypodobać sie Merkel żeby ryży stołka nie stracił, trzeba sobie pomagać rozumiem.
            W najbliższych wyborach najważniejsze to nie zagłosować na PO, na kogokolwiek, choć nie ma w kim wybierać ale zeby PO było jak naj mniej w sejmie i wszędzie, a że PiS ma największe szanse więc oni zgarną najwięcej głosów osób mających dość PO choć nie wnikają w poglądy i program PiS. Tą władzę trzeba zmienić, nie ma znaczenia na jaką.

            • 2 2

    • własnie, że nie....to początek OPAT

      najkosztowniejszy węzeł w Chyonii już bedzie zbudowany

      • 11 3

    • oby OPAT nigdy nie powstał (3)

      trasa kaszubska wystarczająco odkorkuje małe trójmiasto kaszubskie. Po jej wybudowaniu OPAT świeciłby pustkami więc szkoda kasy. Komuś bardzo zależy na tym opacie - czyżby był w posiadaniu gruntów przez które opat miałby iść i liczy na niezły przychód z odsprzedaży tychże gruntów pod budowę lokalnej niepotrzebnej dróżki?

      • 4 8

      • Sorry, miał być minus.

        • 0 1

      • Leki się skończyły?

        • 2 0

      • głupcze

        • 0 0

    • OPAT (obwodnica północna...) to zbyt wielkie słowo

      bo jaka to z niej miałaby być obwodnica północna skoro planowana jest po jednej jezdni w każdą stronę. to będzie raczej dojazdówka. żeby zminejszyć korki na hel trzeba by było przedłużyć obwodnicę trójmiasta za Puck, tam sie już potok samochodów rodziela część prosto na hel część w lewo w stronę karwii, jastrzębiej itd

      • 1 0

  • Do tej pory "znakomita" większość ciężarówek zjeżdżała z obwodnicy na Trasę Kwiatkowskiego (4)

    trzeba było napisać "wspaniała" lub "świetna" bądź "niebywała"

    • 66 28

    • Gdyńska PRopaganda sukcesu pewnie będzie oburzona

      • 14 7

    • GE (1)

      Widzę, że jakoś języka polskiego umiera wśród komentujących... "znakomita" to figura stylistyczna, powszechnie występująca w języku polskim... ale skąd ma to wiedzieć, ktoś kto książki od lat nie przeczytał...

      • 22 4

      • Ale za to jaki "patriota" z niego

        • 1 0

    • oj się czepiacie :)

      • 0 0

  • (1)

    Wybudować nową drogę, która miała ułatwić dojazd do portu i następnie stwierdzić, że jest bez sensu bo jej stary odcinek nie wytrzymuje obciążenia i zącząć się zastanawiać nad budową kolejnej za grube miliony. Paranoja. To kto to projektował i robił analizy ruchu

    • 90 20

    • Zapytaj tych z czasów Kociołka .

      • 4 2

  • Cudze łatwo się wydaje, (2)

    argument dla budowy Trasy Kwiatkowskiego był taki, że zapewni idealny dojazd do portu. No, ale teraz nie ma winnych, bo przecież płacą głupi podatnicy.

    • 77 16

    • A którędy będzie przebiegać ta dr.czerwona??za.ul.Hutnicza? W stronę ul.Wiśniewskiego?

      • 2 0

    • Trasę Kwiatkowskiego projektowano w czasach (lata 70 ubiegłego wieku)

      gdy większość towarów jeździła koleją. Nikt nie przewidywał takiego wzrostu przewozów samochodami. A bez niej port Gdynia padłby już dawno.

      • 8 0

  • (1)

    Droga gdzie się skończy? Przy Wiśniewskiego? W takim razie jakie odciążenie dróg? Alternatywa dla ciężarówek, to tak, ale przecież Estakada korkuje się nie przez tiry, ale na zjeździe na Obłuże i jednopasmowej Kwiatkowskiego...

    • 57 3

    • Ja też sobie nie wyobrażam końcówki tej drogi na Wiśniewskiego, jedynym sensownym wyjściem jest droga za elektrociepłownią z końcówką przy nowym nabrzeżu Bułgarskim, czyli poszerzenie ulicy Logistycznej (też nowej).

      • 5 0

  • tiry na tory (7)

    Należy w końcu zacząć inwestować w kolej.

    • 92 13

    • a w co konkretnie? (3)

      • 3 3

      • w biletomaty

        • 9 1

      • konkretnie w to: (1)

        "W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym."
        Drugi port w Polsce, trzeci nad Bałtykiem, a 2/3 towarów wyjeżdża transportem drogowym? Jak w jakimś malutkim lokalnym porcie rzecznym, a nie w międzynarodowym porcie morskim obsługującym masę kierunków. Gdynio, nie idź tą drogą, nie zapychaj portu i nie rujnuj miasta! Potrzebny silniejszy lobbing na rzecz poprawy przepustowości i efektywności linii kolejowych na południe kraju, zwłaszcza elektryfikacji i rozbudowy do dwóch torów linii 201. Oraz lobbing na rzecz obniżenia stawek PKP PLK.

        • 15 2

        • Jak to czytam

          To płacze...czy ty tak naprawdę?

          • 1 8

    • Psy szczekają a karawany (2)

      ciężarówek każdego dnia przemierzają świat wzdłuż i wszerz (wychyl nosa znad klawiatury, rusz w świat, to się przekonasz), bo to w większości przypadków najefektywniejszy środek transportu. I tak będzie jeszcze przez dłuuuugie lata. Nie ma co tuptać nóżkami ze złości - to piękności szkodzi.

      • 2 8

      • wcale nie taki efektywny (1)

        w przypadku portu efektywny byłby przeładunek na kolej a dopiero 200-300 km dalej przeładowywać towar na dowozowe ciężarówki. Jeden wagon mieści tyle towaru, co dwa zestawy. Czterdzieści wagonów to osiemdziesiąt "tirów".

        • 4 1

        • 1 wagon kolejowy to max 60 stóp

          czyli wejdzie 1 duży kontener i 1 mały max
          czyli na upartego 1 wagon to półtora "tira"
          Transport intermodalny to przyszłość, i powinno jak najwięcej się przewozić tym sposobem. To że kontener dotrze 1 dzien później nie powinno być problemem wystarczy ten dodatkowy dzień sobie wkalkulować; przecież równie dobrze i statek z przyczyn pogodowych moze do portu przybić dzień później, więc nie ma sensu transportu droga kolejową obwiniać o opóźnienia, jest i tak bardziej przewidywalny od transportu droga morską.

          • 3 0

  • Trzy uwagi (13)

    Pierwsza uwaga: taki news na 3 dni przed wyborami. Kto wierzy że to przypadek - ręka do góry. I ta forma: LIST INTENCYJNY. Jaką ten dokument ma moc sprawczą?

    Druga uwaga. Z wielką pompą ogłaszamy, że estakada Kwiatkowskiego nie jest dostosowana do współczesnych czasów. Czy w czasie kiedy budowano łącznik między obwodnicą a Estakadą nie było tego wiadomo? Po co budowano za kilkaset milionów ten odcinek skoro już po kilku latach okazuje się, że nie spełnia swojej podstawowej roli - nie zapewnia dojazdu do portu. Dlaczego od razu nie zbudowano Drogi Czerwonej zamiast skrótu do sypiącej się estakady? Czy oni uważają nas za idiotów czy sami nimi są? Może jedno i drugie? Jak w tym kraju ma być dobrze?

    Trzecia uwaga: transport intermodalny z tego co wiem polega na tym, że do transportu towarów używa się różnych środków transportu mając na celu ograniczenie kosztów i zmniejszenie uciążliwości dla środowiska. Dlaczego ciągle tak mało inwestuje się w linie kolejowe? I dlaczego w konsekwencji trzeba inwestować te środki w drogi, które są niszczone przez przeładowane TIRy.?

    • 118 26

    • TIRy (5)

      TIRy są niezbędnym elementem transportu intermodalnego bo sieć drogowa jest lepiej rozwinięta od kolejowej - można dotrzeć szybciej lecz z mniejszym ładunkiem. Często czas jest ważniejszy niż cena jednostkowa za fracht.

      • 6 3

      • (3)

        Nie pomyślałeś, że połączenie estakady z obwodnicą służyć może nie tylko tranzytowi, ale i mieszkańcowm oksywia, pogurza, obłurza i kolejnych miejsowości ?

        • 6 5

        • gdzie jest pogurze i obłurze? (1)

          • 17 0

          • morze nad możem albo w gurach

            • 9 0

        • Ale wtedy nie mówimy o drodze krajowej

          • 3 0

      • tak, to prawda...

        co nie zmienia faktu, że znaczną część ładunków można dowieźć np do terminalu na południe Polski koleją i tam dopiero przeładować na TIRa który na krótkim końcowym odcinku spełni swoją rolę

        • 9 0

    • uwagi do mądrali (4)

      zapewne25 lat temu byłeś w stadium poczecia lub w przedszkolu i to cie usprawiedliwia,że tak szczeniacko komentujesz temat i podjęte wówczas decyzje.
      Estakada Kwiatkowskiego była rozpoczęta w latach 70-tych , zaawansowana i przerwana w końcówce lat 80-tych. Została dokończona na odcinku od portu do ul. Morskiej w trzy lata 1995-98. Potem trwały przygotowania do połączenia estakady z obwodnica. I tak się stało w 2003 r. Ten odcinek leśny ma wszystkie parametry a estakada - niestety nie, bo jej konstrukcja ma lat 40, była obliczana na zupełnie inne obciążenia. Zarówno jeśli chodzi o ciężar ładunków jak i ilość TIR-ów. I dlatego konieczna jest nowa nitka, taki bajpas.Bo wyłączyć estakady na czas remontu i modernizacji teraz nie można, gdy nie ma praktycznie dla niej alternatywy - to byłaby dla portu i mieszkańców północnych dzielnic klęska. Dotarło?

      • 13 10

      • w 2003 roku nie wiedzieli ... (3)

        , że odcinek leśny nie będzie efektywny? Nie komentuje decyzji sprzed 25 lat tylko sprzed 12 lat. Nie wypowiadam się na temat zasadności odcinka leśnego tylko na temat kolejności inwestycji. Po co go 12 lat temu zbudowano skoro było wiadomo że bardzo szybko doprowadzi to do przeciążenia starej Estakady? Dotarło?

        • 12 6

        • (2)

          bo 12 lat temu nie bylismy w UE i nie bylo jeszcze wiadomo kiedy wejdziemy. bo 12 lat temu nie bylo dotacji unijnych i nie bylo autostrady a1, ktora mimo, ze niedokonczona laczy poludnie europy ze skandynawia.

          dotarlo, czy mam porozmawiac z dyrektorem twojego gimnazjum?

          • 5 11

          • mała poprawka

            leśny odcinek zbudowano w 2008 roku, więc raptem 7 lat temu.

            • 7 1

          • Bredzisz

            Odcinek lesny budowano za pieniadze z UE.

            • 6 0

    • Tak. Trzy dni temu zaczeli przygotowywac dokumentacje i trzy dni temu w ogole urodzil sie ten pomysl. Wszyscy sa w spisku, ale to dopiero wyjasni wladza PiSu.

      Tak, w latach 70tych nie przewidzieli, ze 40 lat pozniej ta trasa bedzie tak wazna, ze taki bedzie ruch i ze Polska wejdzie do UE, a autostrada A1 (o ktorej tez nie wiedzieli, ze powstanie) bedzie elementem trasy z europy poludniowej do skandynawii.

      • 4 7

    • tak

      bo by nie bylo biznesu dla czerwonych firm drogowych!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane