• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Planowane zmiany przy SKM Chylonia. Będzie parking i więcej miejsca dla pieszych

Patryk Szczerba
17 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pl. Dworcowym obecnie obowiązuje komunikacyjna "wolna amerykanka". Dominują przede wszystkim samochody. Na pl. Dworcowym obecnie obowiązuje komunikacyjna "wolna amerykanka". Dominują przede wszystkim samochody.

Za kilka tygodni będzie gotowy projekt przebudowy pl. Dworcowego zobacz na mapie Gdyni w Chyloni. Do tego czasu radni Gdyni powinni uchwalić też nowy plan miejscowy, co razem otworzy furtkę do starań o środki europejskie dla budowy nowego węzła komunikacyjnego przy stacji SKM. Koszt inwestycji może sięgnąć 15 mln zł.



Kiedy, twoim zdaniem, ruszą prace na pl. Dworcowym?

O konieczności uporządkowania pl. Dworcowego mówi się w mieście od kilku lat. Nie ma tam ani porządnego parkingu, ani przystanku komunikacji miejskiej. Brakuje też jasno wyznaczonych ciągów pieszych i dróg rowerowych. Jest za to chaos i bałagan, który znika, ale zwykle tylko na chwilę, podczas doraźnych porządków.

Zbywanie tematu

O zmiany w ostatnich latach dopytywali się przede wszystkim radni opozycji próbujący wymusić na władzach miastach rozpoczęcie konkretnych działań modernizacyjnych. Kończyło się na zapewnieniach, że teren jest przeznaczony do rewitalizacji, ale nie ma na to środków finansowych, a poza tym potrzebny jest nowy plan miejscowy.

Obok SKM Chylonia można wciąż znaleźć sprzedawców ze straganami. Obok SKM Chylonia można wciąż znaleźć sprzedawców ze straganami.
- Zdajemy sobie sprawę, że plac i jego otoczenie jest poniżej miejskich standardów. Więcej będzie możliwe dopiero po zakończeniu prac nad zmianami w planie. Na pewno nikt nie zapomina o tym terenie - opowiadał dwa lata temu Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Do jego przygotowania miasto przystąpiło cztery lata temu. W najbliższych miesiącach dokument zostanie wreszcie uchwalony przez radnych. Zakłada przebieg nowej trasy OPAT, powstanie bezkolizyjnego przejazdu przez tory ul. Pucką oraz budowę nowych dróg rowerowych w ciągu ul. Chylońskiej. W ciągu ulicy dopuszczono zabudowę mieszkaniową i usługową z budynkami na niektórych działkach sięgającymi nawet do 25 metrów.

Centralnym punktem w planie jest jednak pl. Dworcowy. W najbliższych latach powinien przejść przebudowę. Miasto liczy w tym względzie na środki z Unii Europejskiej.

Po pieniądze do UE

- Uchwalenie planu miejscowego, który co prawda obowiązuje w tym miejscu, ale nowe okoliczności zmuszają nas, by zmienić jego zapisy i uporządkować sytuację. Po zakończeniu procedury powinniśmy rozpocząć starania o środki zewnętrzne na realizację planów - deklaruje Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego.
Planowane na najbliższe lata zmiany dotyczą nie tylko pl. Dworcowego, ale również terenów wokół. Planowane na najbliższe lata zmiany dotyczą nie tylko pl. Dworcowego, ale również terenów wokół.
I właśnie z myślą o aplikowanie o środki europejskie tworzony jest także projekt przebudowy, wykonywany przez architektów Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Miasto zapłaciło za niego 765 tys. zł.

Szacowany koszt przebudowy placu jest jednak dużo wyższy. Ostrożne szacunki mówią o 15 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na podziemny - prawdopodobnie płatny - parking dla 145 samochodów, z którego będzie można wyjść na peron stacji lub bezpośrednio na pl. Dworcowy. Powstaną również zatoki dla taksówek oraz parkujących na krótko samochodów.

Piesi najważniejsi

Autobusy i trolejbusy będą mogły zatrzymać się na nowych przystankach osobnych dla kursów przelotowych i kończących trasę. W projekcie znajduje się także nowe oświetlenie, chodniki i monitoring. Najważniejsi na placu mają być piesi, dla których przewidziano szerokie chodniki i przejścia.

Zwycięski projekt koncepcyjny przebudowy pl. Dworcowego z rozstrzygniętego w 2013 roku konkursu studenckiego organizowanego przez PG i Urząd Miasta pokazywała jak mógłby wyglądać pl. Dworcowy.  Zwycięski projekt koncepcyjny przebudowy pl. Dworcowego z rozstrzygniętego w 2013 roku konkursu studenckiego organizowanego przez PG i Urząd Miasta pokazywała jak mógłby wyglądać pl. Dworcowy.
Niewykluczone, że część własnego terenu pod inwestycję w Chyloni przekaże miastu PKP. Przedstawiciele firmy odpowiadający za nieruchomości nie ukrywają bowiem, że korzyści z utrzymania działek są niższe niż poniesione nakłady związane z jego utrzymaniem.

Harmonogram i dokładny koszt prac powinien być znany za kilka miesięcy. Prace mogłyby się rozpocząć w 2017 roku, ale wszystko zależy od uzyskania dofinansowania i stanu budżetu miejskiego.

Miasto przy okazji zastrzega, że chce starać się o środki zewnętrzne także na przebudowę Węzła Karwiny przy będącym coraz bliżej realizacji przystanku PKM Karwiny. Na razie trwa procedura przetargowa na wybór projektanta. Gdynia chce na to przeznaczyć ok. 5 mln zł. Rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec kwietnia. Dokumentacja projektowa pojawi się na biurkach urzędników najpóźniej za rok.

Miejsca

Opinie (117) 2 zablokowane

  • NIczego by nie bylo (5)

    gdyby nie unia.

    • 84 72

    • szkoda że pieniądze z unii to pieniądze

      które wcześniej tam wpłaciliśmy, tylko mówią nam na co je wydawać

      • 15 10

    • Komentarz godny tępaka

      więcej tak naprawdę wpłacamy niż dostajemy

      • 11 7

    • skąd durnie maja informacje (2)

      że wiecej wpłacamy do uni niż dostajemy?

      • 7 9

      • w tym roku niestety juz tak bedzie

        ze wiecej wplacimy niz dostaniemy. pozdrawiam

        • 8 0

      • ..tacy "durnie" mysla za siebie i wiedza, ze w ekonomii pieniadze nie biora sie znikad.. - drukuja je banki centralne i miedzynarodowe instytucje nimi dysponuja..a banki nie dzialaja za darmo - wrecz prrzeciwnie.. - mnie bardziej zastanawia skad powszechna opinia, ze my pieniadze DOSTAJEMY..? ..i ze nie bedziemy ODDAWAC..?! Nikt, szczegolnie Niemcy czy Francuzi, nie daje pieniedzy zeby sobie samemu tworzyc za granica KONKURENCJE a tylko by pozyczyc na "infrastrukture" (drogi, hipermarkety, dworce) niszczac jednoczesnie przemysl.. - zadluzyc wierzyciela, wykorzystujac korupcje, propagande i glupote, jeszcze bardziej tworzac pozory inwestycji.. a potem niech wierzyciel splaca.. - patrz grecja, hiszpania.. polska..

        • 0 0

  • a są plany żeby wyjść z Uni ... wredy będzie porządek (3)

    ???

    • 41 44

    • Kolesie rozważają co zrobić zeby wiecej kasy nakraść, czy uda im sie to będąc w unii czy poza nią, wiec narazie jeszcze nic nie wiadomo.

      • 10 2

    • Prawda

      Jak wyjdziemy z Unii to każdy będzie miał po równo czyli g*wno :)

      • 3 5

    • O Tak

      Znów będą płacić po 600 zł miesięcznie jak przed Unią

      • 0 1

  • Oby plan się powiódł .... (5)

    ...zanim przez kaczorządy wylecimy z Unii i żródełko dofinansowania nam wyschnie.

    • 82 64

    • (1)

      Źródełko? Sprawdź ile to źródełko pobiera wody...

      • 22 5

      • to ty sprawdz.

        • 0 10

    • jak myślisz że wylecimy z unii teraz gdy nie wiadomo czy ona przetrwa to jesteś głupi

      • 14 1

    • kaczofobia to też choroba....

      Ale ty musisz być ograniczony umysłowo, aż strach się bać...

      • 2 1

    • Jak na razie to cudowna gdyńska władza jest daleko w tyle w pozyskiwaniu unijnych pieniędzy.

      • 0 1

  • Fajne było miejsce parkingowe... (4)

    Szkoda,jedyny przystanek, gdzie można było swobodnie podjechać samochodem z wózkiem dziecięcym lub rowerem, zostawić blisko pociągu i pojechać nim do Pucka bądź na Hel.
    A teraz nastawiają słupków, parkometrów i innych 'udogodnień'.

    • 55 17

    • SAMOCHODEM FAJNIE NA PKP :D (3)

      ja jak wsiadam z młodymi to jedziemy do punktu docelowego a nie na parking przyperonowy

      PO CO ?
      w Pucku nie ma gdzie zaparkować ?
      albo na Helu

      no litości

      • 3 21

      • Dla dzieci (1)

        Żeby miały wycieczkę pociągiem a nie tylko tv i tablet...

        • 25 0

        • fajnie. to pokaż też dzieciakom że autobus którym dojedziecie do Chylonii też jest fajny ... a auto zostaw pod domem.

          • 3 6

      • Ty, ktos inny, Ty naprawde tak myslisz, czy udajesz

        Biedna ta Twoja rodzina wiecznie w blachosmrodzie

        • 1 0

  • Kocham unię i imigrantów

    • 14 47

  • Unia, unia... (10)

    Niektórzy chyba zapomnieli, że kasa z "dotacji unijnych" to w sporej części ta, którą sami tam wpłacamy. Teksty "gdyby nie unia..." jest łagodnie mówiąc szczytem krótkowzroczności, oznaką braku wiedzy.

    • 88 61

    • (1)

      Sam jesteś spora część. Głownie wydajemy pieniądze bogatszych państw aby dogonić ich rozwój

      • 34 19

      • a w zamian zamykaj stocznie, zamykaj kopalnie, ograniczenia, zmiany w prawie

        i kupuj od nas NIEMCÓW.

        Naprawdę myślicie że my na tym zarabiamy?

        • 8 7

    • Bredzisz jak bredzisław (1)

      Opcjonalny masz mało wiedzy - natychmiast uzupełnij.

      • 21 4

      • brak wolnej pamięci

        • 8 0

    • ty chyba dziś nie sikałeś, (2)

      Za naszą kasę tyle byśmy wybudowali ???
      Prawdziwe moherowe myślenie !!!

      • 22 15

      • prawdziwe myślenie "nowoczenego" (1)

        wybudowalibyśmy jeszcze więcej gdyby firmy polskie były nadal polskie

        • 6 0

        • hmm

          a jaka to polska firma jest niepolska?

          • 0 0

    • vv (2)

      tylko wspomij,ze jak na raze Polska wiecej otrzymuje niz wplaca do wspolnego tygla

      • 7 5

      • taaaa, kochana mateczka unia "da" (1)

        ludzie w życiu (a tym bardziej w polityce) nie ma nic za darmo, nikt Ci nic nie da na piękne oczy i obietnice ,że kiedyś Ty dasz komu innemu. Polecam zainteresować się jak działają dotacje unijne. Powiedzmy sobie ,że jesteś przedsiębiorcą. Masz super pomysł na nową gałąź działalności tylko musisz tą nową technologię najpierw opracować, przebadać i zakupić niezbędne maszyny. A więc opracowujesz koncepcje, jeździsz po targach poznajesz naukowca, wybitnego specjalistę, oraz rodzimego dostawcę maszyn, pasjonata w swojej dziedzinie. Wszystko się pięknie układa, prawda? niestety koszty inwestycji przewyższają Twoje możliwości. Ale zaraz! Są dotacje!
        Więc siadasz, znajdujesz odpowiedni konkurs, otwierasz regulamin i wszystko pięknie, mogą Ci dofinansować nawet 60% inwestycji. Ale zaraz, zaraz w badaniach możesz skorzystać tylko z jednostki naukowej ze stosownej listy- Ośrodka Twojego naukowca tam nie ma. No cóż trudno się mówi (60 % piechota nie chodzi), co z tego,że zrobiłby to lepiej i taniej. A ten ośrodek naukowy z listy to ma najnowocześniejszy NIEMIECKI sprzęt, sprowadza oryginalne FRANCUSKIE odczynniki i ma najnowocześniejsze oprogramowanie z WŁOCH.
        Czytasz dalej katalog kosztów kwalifikowanych i niestety okazuje się ,że Twój wybrany dostawca sprzętu też nie spełnia wymogów. Brak certyfikatu spełniającego najnowsze normy europejskie. Byłby to poważny problem gdyby nie to ,że oto znajdujesz producenta który najnowsze wyśrubowane normy spełnia. Fakt, że maszyna droższa i trzeba będzie ją sprowadzić z NIEMIEC no ale 60%....
        Tym sposobem (przedstawionym w uproszczeniu) koszt Twojej inwestycji rośnie a pieniądze które mateczka unia "dała" Ci na jej realizację oraz Twój wkład własny szybciutko wraca do krajów starej unii. A naukowiec i pasjonat produkcji maszyn nadal klepią biedę i nie mają z czego doścignąć konkurencji.

        • 12 1

        • Brawo. To dokładnie tak wygląda.

          • 6 0

  • (5)

    Wolałbym jeden rząd europejski zamiast tego cyrku

    • 39 38

    • aha (2)

      Internacjonalistyczny....

      • 8 2

      • NWO (1)

        • 3 2

        • no, bo lepiej pisss + ePISkopat

          • 1 6

    • (1)

      też bym wolał
      on naszych głupków

      • 5 10

      • no ty na pewno głupku

        • 5 2

  • Remontem Starowiejskiej i Abrahama by się zajęli

    Wstyd ten syf.

    • 23 28

  • wezel integracyjny (1)

    Jakis wc-cik dla kerowcow i kierowcow autobusow sie pojawi?

    • 19 3

    • zdecydowanie popieram !!!

      • 2 0

  • Druga strona od ul. Hutniczej (10)

    a Co z terenem po drugiej stronie torów?
    Tam powinny powstać normalne parkingi (może park&ride) i droga dojazdowa od ul Hutniczej lub Puckiej, dzięki czemu przystanek SKM otworzył by się mieszkańców z drugiej strony torów... nawet dla niedalekiego Pogórza czy nawet gminy Kosakowa, którzy codziennie podróżują SKM do Gdańska.

    • 110 1

    • ale po co do Gdanska (1)

      koniecznie...;)

      • 5 12

      • Do pracy

        • 6 2

    • Brawo! To wręcz powinien być prioryter. (2)

      park&ride od strony Hutniczej rozładowałby nieco korki na Kwiatkowskiego i ułatwił podróż korzystającym z skm.

      • 30 0

      • no wlasnie, co z ta druga strona, ktora wczesniej rzekomo miala byc uporzadkowana jako pierwsza (1)

        • 1 0

        • Nic.

          • 2 0

    • taki parking już funkcjonuje

      tyle że nie formalnie no i po deszczu jest ciekawie :)

      • 16 1

    • Jak miasto myśli o dojściach/dojazdach z "tej drugiej strony" (1)

      dobrze widać po przystanku Cisowa. Jak wychodziło się w krzaki tak i nadal się wychodzi,a ostatni remont zamknął południowe zejście z peronu do przejazdu ul Piaskowej.

      • 10 1

      • Miasto (czytaj: Wojciech Sz. i reszta) nie myśli. Bo inaczej infrastruktura w Gdyni wyglądałaby teraz diametralnie inaczej, a nie jak w trzecim świecie.

        • 2 1

    • co?

      Przecież tam już jest inny kraj.....Meksyk czy jakoś tak.

      • 2 1

    • Zasmucę Cię - to nie są priorytety obecnej gdyńskiej władzy. A słyszałem od wielu zacnych gdynian, że najświatlejszej pod słońcem.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane